ورم پلک چشم : علل و روش های درمان

چشم یکی از مهم ترین عضوهای انسان است. مشکلات متعددی ممکن است برای آن رخ دهد. از جمله ی این مشکلات و آسیب ها می توان به ورم پلک چشم اشاره نمود. ورم پلک چشم یکی از دلیل های مراجعه ی مردم نزد چشم پزشکان است که باعث می شود با کمک آن ها این مشکل خیلی زود رفع شود. البته برخی افراد ورم کردن پلک چشم را جدی نمی گیرند و معتقد هستند که تنها علت آن برخورد دست کثیف با ناحیه ی چشم می باشد و نیاز به اقدامات جدی مانند مراجعه به پزشک نیز وجود ندارد.

ورم پلک چشم

تعریف ساده ای از ورم پلک چشم

ورم پلک چشم یعنی زمانی که پلک بالایی یا پایینی چشم بزرگتر از حالت طبیعی شود. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. ورم کردن پلک چشم های در حقیقت گویا زمانی اتفاق می افتد که مایع قرار گرفته در بافت های پلک در یک محل جمع شوند و باعث ورم کردن آن ناحیه شوند. شاید ورم پلک چشم با موارد دیگری همراه باشد اما به طور کلی خود یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است برای افراد با سن متفاوت رخ دهد. اگر با علت های شایع رخ دادن ورم پلک چشم آشنا باشید راحت تر می توانید این مشکل را از دیگر بیماری های چشم تشخیص دهید. البته باز هم شایان ذکر است که تشخیص نهایی توسط چشم پزشک متخصص صورت می گیرد و بدن بررسی های دقیق نمی توان نظر نهایی را اعمال کرد.

در ادامه با علل و درمان ورم پلک چشم آشنا خواهید شد. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد بیماری ورم پلک چشم بدست آورید، حتما تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

ورم پلک چشم و علت آن

بدن انسان بسیار پیچیده تر از چیزی است که حتی تصور آن را داشته باشید. یعنی ممکن است آسیب های دیگر اعضای بدن خود را در عضو دیگری نشان دهد و باعث ایجاد اختلال جدید در آن می شوند. از این رو ورم پلک چشم هم علت هایی داشته باشد که منشا آن ها به دستگاه های دیگر بدن مرتبط باشد و هیچ ربطی به چشمان فرد نداشته باشد. در ادامه با انواع علل ورم پلک چشم آشنا خواهید شد.

بلفاریت: عفونت بلفاریت یکی از علت های ایجاد ورم پلک چشم می باشد. در حقیقت عامل ایجاد بلفاریت باکتری های ساکن در پلک و اطراف چشم افراد می باشند که گویا چربی زیادی هم در ناحیه ی پلک افراد ایجاد می کنند. افرادی که از بلفاریت رنج می برند، ممکن است حتی شوره هم در کنار پلک های خود بیابند.

ورم ملتحمه: این اختلال معمولا به علت عفونت های ناشی از انواع میکروب های ویروسی و باکتریایی رخ می دهد که باعث می شود به اصطلاح قسمت اطراف چشم افراد به حالت صورتی دیده شود. از این رو به این اختلال چشم صورتی نیز گفته می شود. در حقیقت یکی از علت های ورم پلک چشم می تواند مرتبط با این بیماری باشد که اغلب با درد و خارش هم همراه هستند. متاسفانه این نوع ورم که در کره ی چشم افراد دیده می شود بسته به نوع عفونت حداقل 7 الی 8 روز ممکن است باقی بماند و علامت های آن باقی بماند.

گریوز: این بیماری مربوط به غده ی تیروئید می باشد. در حقیقت زمانی که تیروئید به اشتباه پادتن ها و سلول های مهاجم علیه عفونت چشمی را زیاد از حد ترشح می کند، این سلول ها در پلک جمع می شوند و باعث ورم پلک چشم می شود.

عفونت در پوست اطراف چشم: زمانی که سلولیت یا عفونت در پوست اطراف چشم ایجاد شود، عوارض مختلفی ممکن است بوجود آید. ورم پلک چشم از جمله شایع ترین علامت های ظهور عفونت در اطراف چشم است. در موارد شدید حتی ممکن است بر بینایی فرد هم تاثیر بگذارد. این عفونت می تواند تاثیر منفی نیز بر حرکت چشم فرد مبتلا داشته باشد و فرد قادر به انجام این کار نباشد.

کیست: زمانی که ورم پلک چشم همراه با درد باشد، ممکن است علت آن مربوط به یک کیست تشکیل در پلک میانی باشد. البته این کیست ها یا همان شالازیون در بخش های دیگر پلک چشم هم دیده شوند. اکثر متخصصان توصیه می کنند که برای تخلیه کیست تشکیل شده بهتر است در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند. چرا که ممکن است در دراز مدت محتویات داخل آن ها سفت شوند و درمان آن ها را دشوار سازد.

تبخال چشمی: این مورد هم ممکن است باعث ورم پلک چشم شود. تبخال چشمی اغلب به دلیل عفونت ایجاد می شود که ممکن است داخل چشم را هم تحت تاثیر قرار دهد. در ضمن از تفاوت های مهم آن با ورم ملتحمه، نداشتن چرک است.

گل مژه: زمانی که عفونت در غده ی اشکی یا روغنی چشم رخ دهد، یک نوع حالت جوش در پلک نزدیک به مژه های فرد ایجاد می شود که به آن گل مژه می گویند. گل مژه می تواند یکی از علت های اصلی ورم پلک چشم باشد.

خستگی: حتما برای همه ی شما اتفاق افتاده است که خستگی زیاد و کمبود خواب در شبانه روز باعث ورم پلک چشم شما شده باشد. در ضمن کمبود آب بدن هم در ایجاد تورم پلک موثر می باشد.

حساسیت و آلرژی: عوامل حساسیت زای مختلفی می توانند تورم و قرمزی چشم را بوجود آورند. گرد و غبار و در فصل بهار به دلیل گرده افشانی گیاهان می توانند از مهم ترین عوامل حساسیت زا باشند. در حقیقت چشم انسان واکنش خود به این عوامل را بدین شکل بروز می دهند.

محصولات آرایشی: اگر در استفاده از این محصولات دقت کافی نداشته باشید و این مواد به درون چشم نفوذ کنند، می توانند اشکالات زیادی را در کارکرد مناسب چشم ایجاد کنند. ورم پلک چشم، قرمزی و سوزش چشم از مواردی هستند که ممکن است بدلیل نفوذ مواد آرایشی به درون چشم ایجاد شوند.

گریه کردن های طولانی و بسته بودن مجرای اشکی هم می توانند از دیگر عوامل ایجاد ورم پلک چشم باشند.

درمان ورم پلک چشم

چه درمان هایی برای ورم پلک چشم وجود دارد؟

درمان ورم پلک چشم بسته به نوع علت ایجاد آن، ممکن است بسیار متنوع باشد. ما در ادامه برای هر کدام از علت های ایجاد ورم پلک چشم، راهکارهایی را جهت درمان ارائه خواهیم کرد:

پاک کردن محصولات آرایشی از روی پوست فرد می تواند به درمان شدن بلفاریت کمک شایانی نماید. یعنی اگر علت ورم داشتن پلک چشم مرتبط با بلفاریت باشد، می توان بدین طریق نسبت به درمان آن اقدام نمود. البته در موارد شدید هم ممکن است پزشک برای از بین بردن باکتری های مزاحم، آنتی بیوتیک را تجویز نماید.

در صورتی که ورم ملتحمه در چشم خود داشته باشید، باید نکات بهداشتی را رعایت نمایید. گرم کردن قسمت پشت پلک می تواند به کاهش درد این ناحیه کمک زیادی کند. اما اگر متوجه شدید که پس از چندین روز همچنان علائم باقی ماند و تغییری رخ نداد، بهتر است در اسرع وقت حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

اگر ورم پلک چشم به دلیل بیماری گریوز اتفاق افتد، درمان های زیادی را می توان در جهت رفع آن بکار گرفت. در شدیدترین موارد ممکن است نیاز به جراحی غده ی تیروئید وجود داشته باشد.

در حالتی که ورم پلک چشم به دلیل تشکیل شدن گل مژه باشد، نباید محتویات آن را خارج کرد. چرا که عفونت را به بخش های دیگر چشم و صورت منتقل خواهد کرد. درد ناشی از ورم را می توانید با کمپرس گرم کاهش دهید. در ضمن شایان ذکر است که در طول مدتی که گل مژه در پلک شما وجود دارد، باید آرایش چشم را فراموش کنید.

ورم پلک چشم را که به دلیل حساسیت و آلرژی رخ داده باشد، می توان با کمک آنتی هیستامین کنترل کرد. قطره های مخصوص چشم هم می توانند علائم آلرژی را از چشم بکاهند. خارش و خشک شدن چشم هم یکی دیگر از علائم حساسیت ها می باشد.

قطره های اشک مصنوعی، آنتی هیستامین ها و آنتی بیوتیک ها از جمله پر استفاده ترین محصولات شیمیایی مورد استفاده برای درمان پف زیاد چشم می باشند.

درمان ورم پلک چشم در خانه

رعایت کردن برخی موارد در خانه می تواند در درمان و حتی پیشگیری از ورم پلک چشم موثر باشند. در حقیقت رعایت چند موارد ساده می تواند سریع تر این عارضه را از چشم شما جدا کند و

• توجه به تغذیه ی مناسب: شاید تعجب کنید اما برخی اوقات تجمیع مایعات در قسمت های مختلف بدن به دلیل مصرف زیاد نمک رخ می دهد. در حالت کلی استفاده از مواد غذایی را به حالت تعادل برسانید. علاوه بر مواد غذایی، توجه به مصرف آب کافی می تواند از بروز بیماری ها و اختلالات مختلف پیشگیری کند.
  • دوری از مواد حساسیت زا: آلرژی و حساسیت می تواند بر بخش های مختلف بدن تاثیر بگذارند. علاوه بر دقت در محصولاتی که برای چشم خود استفاده می کنید، باید در محصولات پوست صورت و موهای خود نیز دقت کافی داشته باشید.
  • استفاده از مواد طبیعی برای رفع ورم پلک چشم: سیب زمینی یکی از موادی است که در اغلب خانه ها یافت می شود. همین ماده می تواند به سادگی در درمان ورم و پف چشم موثر باشد. ورقه های نازک خیار هم دیگر ماده ی طبیعی موثر در درمان ورم پلک چشم می باشد.
  • توجه به خواب شبانه: خواب کافی و نیز قرار گرفتن سر بالاتر از بدن دو مورد مهم پیرامون خواب می باشند که تاثیر بسزایی در سلامت چشم دارند. پس رعایت آن ها به کاهش و درمان بیماری های چشمی کمک زیادی خواهد کرد.